2010/05/17

Ränderna går i arv...


Jag hade lovat hjälpa svärmor att sy om en tunika till en tröja. Operationen var enkel, det fanns ju t. o. m. linjer att klippa efter;), allt som krävdes sedan var ett varv trikåsöm. Kvar hade jag en bit fint strechigt tyg som passade perfekt till en liten barnmössa.


 
Hur du syr en enkel mössa
  1. Jag måttade direkt på huvudet och lade till ca 1 cm i sömsmån, klippte till en rektangel (ca 20 *40 cm = mössans höjd * huvudomkrets), ingen sömsmån för nedre fållen behövdes eftersom tröjan i sig redan var fållad och jag kunde utnyttja den. Rektangelns lades räta mot räta och därefter syddes nacksömmen med trikåsöm (trestegssick-sack brukar gå bra för symaskiner med färre sömval).
  2. För att få till den fina rundningen på hjässan sys ett kors: med tyget räta mot räta markerades mittpunkten mellan nacksöm och motstående kant och med början ca 6 cm nedanför överkanten syddes en båge upp mot mittpunkten - och sedan i en lika fin båge 6 cm ned på den andra kanten. Trikåsömmen syr och kastar i ett så jag klippte bara bort överflödigt tyg utan något mer sick-sackande.
  3. Därefter lades mössan platt med sömmen mitt på ("mot" hjässömmen) och proceduren med att sy en båge och klippa bort spilltyg repeterades.
  4. Vänd mössan med rätsidan utåt, klart!
Denna modell kan också göras i dubbelt tyg, tygmåttet blir då: dubbla mössans önskade höjd * huvudets omkrets. Sy ihop tyget till en cylinder och vik den dubbel med fållen inåt, den vikta kanten = mössans nederkant, sy därefter enligt mönstret ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar