2011/01/01

Mums med monster


"Hur vill du att din tallrik ska se ut?"
"Det ska vara händer!"
"Jaha, vad då för händer?"
"Monsterhänder!"
"Vilken färg ska de vara?"
"Röda!"

Jag har fem syskonbarn. Fem barn att köpa julklappar till. Utöver mina egna. I år fick alla fem samma sak i sina paket. En vit tallrik och transferpapper i fyra olika färger att härda fast på porslinet. Pappret klipper, skär eller stansar man och klistrar sedan fast på porslinet. Allting härdas i 180 grader i vanlig ugn. Pappret är inköpt via Panduros webbshop.

Mina barn fick givetvis också likadana paket. Trots att de egentligen är lite för små för den här typen av pyssel. Men jag hjälper dem ju gärna att pyssla. Sonen fick önska mönster på sin tallrik. Röda monsterhänder önskade han. Han var med och pysslade ett litet tag men tålamodet tog slut ganska snabbt.

Jag valde att lägga fokus på monstret snarare än på händerna. Ett lite större och ett lite mindre monster blev det. Den större fick en gaffel i handen för det är ju trots allt en tallrik. Och eftersom jag gillar tallrikar med bårder, så valde jag att göra en prickig monsterbård. För att göra tallriken lite mer personlig la jag till en pratbubbla med sonens namn.

Dottern, som ännu inte pratar, kan inte själv önska sig ett mönster. Hon kommer därför också snart att få en egen monstertallrik. Det var ett roligt pyssel, så jag ser fram emot att göra den.

.

5 kommentarer:

  1. Toppenbra presentide!! Funkar ju lika bra som födelsedagspresent liksom.. =)

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker också att det är en fantastiskt bra presentidé. Det är ju alltid trevligt att uppmuntra till kreativitet med lite finpyssel som man kanske annars inte får. Och så tycker jag att det är skönt med en könsneutral present som dessutom funkar för i princip vilken ålder som helst.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé! Och supercoolt monster, mycket inspirerande.

    SvaraRadera
  4. Vad jättefint och roligt!

    SvaraRadera