2010/07/11

Vintage solhatt


Ur gömmorna plockade svärmor fram en solhatt som hennes mamma en gång sytt. Den satt fint på dottern. Hatten är välsydd men mönstret är enkelt och borde kunna sys även av den som inte känner sig superhemma bakom symaskinen.
  1. Använd ett tunt bomullstyg och klipp ut två likadana bitar (se fotot). Storleken är aningens liten för min snart ettåriga dotter. Öka eller minska beroende på ålder på ditt barn. Glöm inte att lägga till sömsmån.
  2. Zick-zacka
  3. Lägg bitarna räta mot räta. Sy ihop, men lämna ett litet hål så att det går att vränga.
  4. Hacka med en sax i sömsmånen innan du vränger. Annars blir det lätt lite knöligt när sömmarna är så rundade.
  5. Vräng.
  6. Sy fast hakbandet.
  7. Sy en stickning runt hela kanten.
  8. Sy knapphål och sy fast en knapp.

Gillade du det här inlägget? Då kanske du också är sugen på att sy en mössa när du ändå är i farten.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar verkligen den här modellen! Jag gjorde sådana till mina döttrar när de var små ( nu 26, 25 och 20 ) och min mamma sydde sådana till mig när jag var liten. Min mamma kallade den för "kråka". Ska se om ajg hittar något foto på mig med den på. Möjligen var den lite "rakare" i modellen och ajg ska leta fram mönster i mina gömmor!!

    SvaraRadera
  2. Anonym23/7/10

    Ja den är fin! Jag såg en liknande i en museishop häromdagen, med skärm fram (inkl. något slags mellanlägg), en liten resår i nacken och knytbanden på "spetsarna". Lite mer pill med den kan jag tro, och lite mer lilla-huset-på-prärien känsla för den som gillar det!
    Maja

    SvaraRadera
  3. Anonym27/4/11

    Tack för mönstret lyckades göra en idag medans lillan sov. Titta gärna: http://emmandave.wordpress.com/2011/04/27/summer-hat/

    SvaraRadera