2010/06/01

Päronformade möss


Köpte några päron som kom i en styro-förpackning med päronformade hål. Du kan ofta se dem i botten på lite större fruktlådor i affären. Men här fick jag alltså med dem hem. Under ett par veckor fungerade de som provisoriskt fruktfat. Men sedan började jag fundera på den fina formen, och insåg att de skulle kunna bli utmärkta möss när jag pysslade ihop med treåringen.

Sagt och gjort. Päronformerna klipptes ut. Som svansar använde vi piprensare. De gick att trycka rakt igenom styron. En av mina favoriter i barnpysselskåpet är självhäftande ögon. Har man barn bör man alltid ha en liten burk hemma. De kom till användning även här. Treåringen klistrade loss rejält och en av mössen fick galet många ögon. Vi klippte papper som vi klistrade fast som öron, fötter, nos och tänder. Som en sista detalj använde vi ett par hårnålar som morrhår. Till att börja med blev de i längsta laget, så vi använde en avbitartång för att korta ner dem.

Treåringen blev hemskt nöjd med pysslet. Och jag kan rekommendera det en eftermiddag när små kreativa individer behöver sysselsättas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar